Overlastradardgk

Maintenance

10 juli 2020 / 08:00 - 10 juli 2020 / 09:00

Mogelijk inlogproblemen door vervanging certificaten van applicaties

Kans op verstoring vrijdag 10 juli tussen 8:00 en 9:00 uur

Door een landelijk probleem met certificaten van applicaties – die ervoor zorgen dat applicaties op een veilige manier worden gebruikt – moet ook binnen de Universiteit Utrecht een groot aantal certificaten zo snel mogelijk worden vervangen. Zonder geldig certificaat werkt een applicatie niet. De uiterlijke termijn hiervoor is zaterdag 11 juli aanstaande om 20:00 uur.
Applicaties mogelijk kort onbereikbaar: kans op verstoring vrijdag 10 juli tussen 8:00 en 9:00 uur
Vrijdag 10 juli tussen 8:00 en 9:00 uur wordt een groot aantal certificaten vervangen. Het gaat om applicaties waar je met Solis-id en wachtwoord moet inloggen. Tot het certificaat vervangen is, is de applicatie tijdelijk niet bereikbaar.

Indien je problemen ervaart, wacht dan vijf minuten en probeer opnieuw te verbinden. Na 9:00 uur werken de meeste applicaties waarschijnlijk weer. Lukt het daarna nog niet? Kijk dan voor de status op deze pagina:
https://overlastradardgk.sites.uu.nl/ of neem contact op met de ICT Servicedesk: https://www.uu.nl/ict-servicedesk

Vervangen certificaat Eduroam: pop-up
Het draadloze netwerk Eduroam wordt op donderdag 9 juli om 20:00 uur aangepast. Op je telefoon of laptop kun je daarna een melding krijgen over het nieuwe certificaat. Dit hangt af van het merk van je apparaat: met name Apple-gebruikers (iPhone en iPad) zullen dit merken door een pop-up die verschijnt.
Krijg je een melding te zien? Je kunt dan aangeven dat je het certificaat vertrouwt – ook als in de melding staat dat het certificaat ‘not trusted’ is. Hiermee accepteer je het nieuwe certificaat en kun je weer gebruik maken van Eduroam. Je hoeft dit slechts eenmalig te doen.
Meer weten?
Lees hier meer over het vervangen van certificaten: https://www.ncsc.nl/actueel/nieuws/2020/juli/8/vervang-voor-11-juli-ev-certificaten-van-digicert

Dit statusoverzicht toont grote storingen en onderhoudswerkzaamheden rondom universitaire IT voorzieningen. Voorzieningen van de Universiteitsbibliotheek en systemen voor specifieke faculteiten zijn niet allemaal meegenomen. Vermoed je een storing? Laat het weten
Dit overzicht toont bekende IT problemen waarvoor een tijdelijke oplossing beschikbaar is. Er wordt gewerkt aan een definitieve oplossing. Heb je vragen? Neem dan contact op met de ICT Servicedesk.